خواص و فواید و ارزش غذایی عوارض و مضرات

سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۵:۴۲ ب.ظ

چطور عذا را سالم و بدون ضرر سرخ کنیم

  1. غذاهای سرخ شده علاوه بر اینکه دارای کالری اضافی هستند، به دلیل دیدن حرارت بالا نیز مضّرند. خمیری که برای سرخ کردن غذاها استفاده می شود، به طور عمده نشاسته است و مثل سیب زمینی سرخ کرده یا چیپس می باشد. زمانی که نشاسته وقند، در روغن داغ با حرارت زیاد، بسوزند، تبدیل به مواد سرطان زایی بنامAGE”s ( فرآورده هایی نهایی گلیکوژن پیشرفته) می شوند.


غذاهای سرخ شده به صورت غذاهای آماده یا به شکل های دیگر( چیپس، پیازسرخ شده، تکه های جوجه و…) در رستوران ها، دارای چربی های هیدروژنه و مواد سرطان زایAGE”s هستند. بنابراین اگرغذای سرخ شده دوست دارید، سعی کنید گاهی اوقات و به طورتفریحی آن را مصرف کنید نه همیشه وهر روز. همچنین برای تهیه غذای سرخ شده در خارج از منزل، به مطمئن ترین و بهترین رستوران، سفارش غذا بدهید و از آنها بپرسید: سیب زمینی تازه یا دیگرموادغذایی تازه ( نه منجمد) را چگونه سرخ می کنند؟ آیا از روغن مایع برای سرخ کردن استفاده می کنند یا جامد؟ (سیب زمینی سرخ شده منجمد و دیگرمواد غذایی منجمد سرخ کردنی ، همیشه مقداری روغن هیدروژنه دارند).

یک مجله آمریکایی در گزارشی نوشته بود:
« اگرموادغذایی به طریقه صحیح و کامل سرخ شوند، روغن زیادی به خودشان جذب نمی کنند. »
آیا دراین صورت این اغذیه ضرر ندارند؟
اگر پیاز حلقه شده، میگو یا لوبیا سبز را در روغن سرخ کنید، سپس آنها را از روغن درآورید و فشار دهید، خواهید دید روغن کمی به خود گرفته اند یا اصلاً روغنی جذب نکرده اند.
بیشترغذاهای سرخ کردنی، ابتدا با یک لایه خمیر پوشش داده می شوند که این خمیر باعث ترد شدن آنها می شود و اگر به طور کامل سرخ شوند روغن کمتری جذب می کنند. اما با این همه نسبت به غذاهای سرخ نشده، روغن بیشتری دارند.
شرایط صحیح سرخ کردن غذا به شرح زیر است :
۱- استفاده از روغن مایع برای سرخ کردن ( به میزان ۲-۱ لیتر روغن مایع. بعد ازهر بار مصرف ، روغن غذا را گرفته و آن را دور بریزید زیرا روغن مایع بعد از یک بار سرخ شدن، نباید برای بار دوم استفاده شود. )
۲- دادن درجه حرارت کامل برای سرخ کردن ( ۳۶۵ درجه فارنهایت یا ۱۸۵ درجه سانتیگراد). باید حرارت برای سرخ کردن کم باشد و غذا به آهستگی سرخ شود. نباید روغن دود کند.
۳- غذا را به قسمت های کوچکی تقسیم کرده و هر دفعه، مقداری از غذا را سرخ کنید.
۴- تکه های غذای سرخ شده را توسط یک انبرک یا سبد سیمی از داخل روغن بردارید ( با قاشق برندارید چون روغن همراه غذا باقی می ماند). سپس آن را فشار دهید تا روغن اضافی خارج شود( این کار را در یک ظرف مشبک انجام دهید نه روی یک دستمال پارچه ای یا کاغذی).

بیشتر مردم حوصله ، بودجه یا وسایل انجام این کار را در منزل ندارند ، ولی سعی کنید این شرایط را برای سرخ کردن رعایت کنید.
غذاهای سرخ شده علاوه بر اینکه دارای کالری اضافی هستند، به دلیل دیدن حرارت بالا نیز مضّرند. خمیری که برای سرخ کردن غذاها استفاده می شود، به طور عمده نشاسته است و مثل سیب زمینی سرخ کرده یا چیپس می باشد. زمانی که نشاسته وقند، در روغن داغ با حرارت زیاد، بسوزند، تبدیل به مواد سرطان زایی بنامAGE”s ( فرآورده هایی نهایی گلیکوژن پیشرفته) می شوند.
آیا می دانید غذاهای سرخ شده در بیرون از منزل یا در رستوران ها چه کیفیتی دارند؟

مثل همیشه تکرار می کنیم ؛ برای اینکه یک برنامه غذایی سالم داشته باشید باید:
۱- میوه وسبزیجات، غلات کامل، لوبیاها و دیگر دانه های خوراکی را به مقدار زیاد مصرف کنید.
۲- برای حفظ بیشتر خواص مواد غذایی، آنها را به صورت بخار پز یا آب پز تهیه کنید یا به شکل خام مصرف کنید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۱
مجید ملوحی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی